Ana Sayfa
Tıbbi Hizmetler ve Teknikleri Bölümü
Tıbbi Dökümantasyon ve Sekreterlik
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik

Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik

TIBBİ DOKÜMANTASYON VE SEKRETERLİK PROGRAMI
Program Hakkında Bilgi:

Tıbbi Dökümantasyon ve Sekreterlik özel ve kamu, kurumlarında hastanın randevu
hizmetlerini düzenleme, kabul işlemlerini yapma, hastayı kurumun işleyişi ve tıbbi
hizmetler konusunda bilgilendirme, hastaya ait kayıtları tutma, idari ve tıbbi
ünitelerdeki haberleşme ve yazışma hizmetlerini yürütme, hasta dosyalarını ve
gerekli görülen diğer belge ve raporları bilimsel metotlarla arşivleme ve hizmete
sunma, hastalıkları-işlemleri ve sağlıkla ilgili sorunları belirlenen uluslararası
sınıflandırma sistemlerine göre sınıflandırma ve kodlama işlemlerini yapma, tıbbi
istatistikler ile ilgili verileri derleme ve bilimsel metotlarla analiz ederek sonuçları
periyodik olarak ilgililere rapor etme görevlerini kapsamaktadır.
Programın Amacı:
Konusuyla ilgili kavram ve ilkeleri özümsemiş alanında evrensel bilim ve eğitimi temel
alan, kuramsal bilgi birikimini pratikle birleştirebilen, sağlık alanında görev yapan kişi
ve kuruluşların ihtiyacı olan verileri, bilimsel kurallara göre toplama, düzenleme,
sunma, paylaşma ve uluslararası hastalıkların kodlanması sistemine uygun olarak
hastalık kodlamalarının oluşturularak sisteme kaydedilmesi ve hastane bilgi sistemini
kullanabilen tıp ve sağlık sektöründe işletme yapısı ve organizasyonu sistematiğinde
hizmet veren kurumlarda görev alabilecek nitelikte meslek elemanları yetiştirmektir.
Programın Hedefi:
Alanı ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip alanında edindiği temel düzeydeki bilgi
ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilen ve değerlendirebilen, sorunları
tanımlayabilen çözüm önerileri geliştirebilen bireyler yetiştirmektir. Alanında gerekli

yöntem, teknik hizmet ve teknolojileri belirleyerek etkin bir şekilde kullanabilen,
uygulamalarda karşılaştığı öngörülmeyen problemlere çözüm üretebilen, çalışma
guruplarında sorumluluk alabilen veya bireysel çalışabilme becerisine sahip, etkili
iletişim kurabilen, hoşgörülü, sabırlı ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde
bir yabancı dil bilgisine sahip meslek elemanları yetiştirmektir.
Ayrıca; evrensel, kültürel değerlere, mesleki etik yeterlilik ve bilincine sahip, bireysel
ve mesleki alanda yaşam boyu öğrenme bilinci ile bilim ve teknolojideki gelişmeleri
izleyen ve kendini sürekli yenileyen geliştiren, güvenlik, sağlık ve çevre koruma
önlemleri ile konusunda bilgi, beceri, yeterlilik ve bilince sahip bireyler yetiştirmektir.
Çalışma Alanları:
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik Programı mezunları; sağlık hizmetlerinin
gerektirdiği terminoloji, doküman yönetimi, bilgi teknolojilerine, iletişim, işbirliği,
problem çözme, kendini yönlendirme ve sorumluluk alma becerilerine sahip olup,
Sağlık Teknikeri” unvanı almakla birlikte YÖK Yürütme Kurulunun 92.26.698 sayılı
kararı ile “Tıbbi Sekreter” unvanını da kullanabilirler. Kamu Kurum ve Kuruluşları ile
Özel Sağlık Kurum ve Kuruluşlarında Tıbbi Sekreter, Hasta Danışmanı, Hasta
Dosyaları Arşivisti ve Yönetim Sekreteryası olarak çalışabilirler.
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulunun tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik
bölümünden mezun olanlar hastane ve benzer kuruluşlarda idari memur olarak
göreve başlarlar. Mesleki başarı ve deneyimlerine göre de büro şefliğine (İdari ve
Teknik İşler, Kütüphane ve Dokümantasyon işleri vb.) yükselebilirler.
Bu programda öğrenim görmek isteyen adayların; büro hizmetlerine ilgili, bilgilerin
belgelenmesi konusunda kabiliyetli, el becerisi ve sabır gerektiren işlere yatkın,
düzgün diksiyona sahip, insan ilişkilerinde başarılı ve hasta psikolojisini

algılayabilecek yeteneklere sahip olmalıdır. Bilgisayar, büro cihaz ve makineleri ile
diğer otomasyon cihazlarına, yabancı dil ve tıp terminolojisine ilgisi olmalıdır.
Dikey Geçiş Yapılabilecek Alanlar:
“Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik” programını bitirenler ÖSYM tarafından yapılan
Dikey Geçiş Sınavında (DGS) başarılı olduklarında İşletme, Sağlık Kurumları
İşletmeciliği, Sağlık İdaresi, Sağlık Yönetimi ve Uluslararası İşletme Yönetimi lisans
programına dikey geçiş yapabilirler.
Eğitim ve Uygulama Modeli
Sakarya Üniversitesi Meslek Yüksekokulları İşletmede Mesleki Eğitim Yönergesinin
gereğince; Meslek Yüksekokullumuzda 3+ 1 Uygulaması kapsamında, eğitim öğretim dönemi
içerisinde akademik takvime uygun olarak 3.veya 4. yarıyılda 14 hafta İş Yeri Uygulamasını
ve İş Yeri Eğitimini uygulaması ve ayrıca 20 işgünü staj yapmak zorunluluğu vardır. İş yeri
eğitimine işletmelerde devam edecek öğrencilerin kaza ve meslek hastalıklarını
yönelik sigorta primleri SGK hükümlerine göre Sakarya Üniversitesi tarafından
ödenmektedir. İş yeri eğitimi süresince öğrencilerin takip ve denetimi, sorumlu
öğretim elemanı ve işletmelerdeki işyeri eğitim sorumlusunca gerçekleştirilmektedir.

AKADEMİK PERSONEL
Dr. Öğr. Üyesi Cemile DEDE (Bölüm Başkanı)
Doç. Dr. Sabiha SEVİNÇ ALTAŞ
Öğr. Gör. Ömer ÖZİŞLİ
Öğr. Gör. Şenay KESİM