Program Misyonu
Sağlık sektöründe faaliyet gösteren kurum/kuruluşlarda mesleğin gerektirdiği etik ve ahlak çerçevesinde edinmiş olduğu teknik bilgiyi teknoloji ile birleştirerek yaşlı bakımı alanında uygulayabilecek, iletişim kurma ve sürdürme becerileri yüksek, hasta haklarına saygılı, sektörde hasta ile tüm sağlık çalışanları arasında görev alacak nitelikli elemanlar yetiştirmektir.
Program Vizyonu
Sağlık sektöründe ulusal ve uluslararası düzeyde, yaşlı bireyler ile uygulama boyutunda sağlık hizmetlerini yürütecek, çağın gereksinimleri doğrultusunda mesleki gelişimi sağlayabilecek elemanları yetiştiren öncü bir Yaşlı Bakımı programı olmaktır.
Program Hakkında Bilgi
Yaşlı bakımı programının eğitim esası; yaşlının temel özelliklerini ve gereksinimlerini bilme ve bu doğrultuda yaşlının ihtiyaçlarını karşılama becerisi kazanma, aynı zamanda da yaşlıya bütüncül yaklaşabilme yetisi oluşturmaktadır.
Programın Amacı
Konusuyla ilgili kavram ve ilkeleri özümsemiş, alanında evrensel bilim ve eğitimi temel alan, kuramsal bilgi birikimini pratikle birleştirebilen, mesleğinin profesyonel gereklerini yerine getirebilen, gerekli ortamları hazırlayan, yaşlı bireylerin temel özelliklerini, bakım ve gereksinimlerini bilen, tedavi, destek ve rehabilitasyon hizmetleri sunabilen, insanları seven, saygı duyan, yaratıcı, hoşgörülü ve sabırlı kişilik özelliklerine sahip aynı zamanda yaşlı bireylere bütüncül yaklaşabilen yaşlı bakım hizmeti veren kurumlarda görev alabilecek nitelikte meslek elemanları yetiştirmektir.
Programın Hedefi
Eğitim, bakım ve sosyal hizmetler ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilen ve değerlendirebilen, sorunları tanımlayabilen çözüm önerileri geliştirebilen bireyler yetiştirmektir Alan uygulamaları gerekli yöntem, teknik hizmet ve teknolojileri belirleyerek etkin bir şekilde kullanabilen, uygulamalarda karşılaştığı öngörülmeyen problemlere çözüm üretebilen, çalışma guruplarında sorumluluk alabilen veya bireysel çalışabilme becerisine sahip, etkili iletişim kurabilen, hoşgörülü, sabırlı ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip meslek elemanları yetiştirmektir. Ayrıca; evrensel, kültürel değerlere, mesleki etik yeterlilik ve bilincine sahip, bireysel ve mesleki alanda yaşam boyu öğrenme bilinci ile bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyen ve kendini sürekli yenileyen geliştiren, güvenlik, sağlık ve çevre koruma önlemleri ile konusunda bilgi, beceri, yeterlilik ve bilince sahip bireyler yetiştirmektir.
Çalışma Alanları
Programdan mezun olanlar “Yaşlı Bakımı Teknikeri” unvanı almaktadırlar. Mezunlar; yaşlı bakım hizmetlerinin yürütüldüğü Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı’na bağlı alanlarıyla ilgili birimler, belediyeler, hastaneler, huzurevleri, yaşlı bakımevleri, güçsüzler yurdu, yaşlı için gündüz merkezleri, hospice (terminal dönemde bakılan yaşlı bakım evi), sağlık birimlerindeki yaşlıya yönelik uygulamalar, palyatif bakım birimleri, evde bakım hizmetleri, yaşlının evini düzenleme, korumalı meskenler gibi yerlerde uzman gözetiminde çalışabilirler.
Yaşlı Bakımı Teknikeri İş ve Görev Tanımları
2 Mayısı 2014 Tarihli ve 29007 sayılı Resmi Gazetede, Sağlık Meslek Mensupları İle Sağlık Hizmetlerinde Çalışan Diğer Meslek Mensuplarının İş Ve Görev Tanımlarına Dair Yönetmeliğe göre; Yaşlı bakım teknikeri / Evde hasta bakım teknikeri olarak, yaşlı bireyler ile evde bakım gerektiren hastaların, fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden bakım gereksinimlerini değerlendirir. Günlük yaşam aktivitelerinin korunmasını, sürdürülmesini ve en üst düzeyde kullanmasını destekler. Diyetisyen tarafından önerilen beslenme programına uygun olarak besler, kilo takibi yapar ve değişiklikleri sağlık ekibi üyeleri ile değerlendirir. Yaşam alanını kaza riski ve güvenlik yönünden değerlendirir, gerekli düzenlemelerin yapılmasını sağlar. Sağlık ekibi tarafından planlanan tıbbi bakımı takip eder, tıbbi bakımın uygulanmasına yönelik problem tespit etmesi halinde sağlık meslek mensubuna durumu iletir. Ağız ve diş bakımı gibi
günlük kişisel bakıma yardımcı olur. Yatağa bağımlı olma, hastalık veya engellilik nedenli bağımlılık durumlarında kişisel bakım ve temizlik uygulamalarını yerine getirir. Sağlık hizmetlerine ulaşmasına yardımcı olur, gerektiğinde refakat eder. Bakım veren aile üyelerini destekler. İstismardan korur, aileyi ve gerekli durumlarda ilgili kurumları bu konuda bilgilendirir. Sosyal aktivitelere yönlendirir ve katılımını destekler. Bu programda öğrenim görmek isteyen adayların; Yaşlı insanlara hizmet etmeyi seven ve onlarla birlikte olmaktan hoşlanan, insan sağlığı ve biyolojiye ilgili, yaşlı ve yakınlarıyla empati kurabilen ve onların duygu ve düşüncelerini anlayabilen, sevecen, hoşgörülü, sabırlı, güler yüzlü, coşkulu, dikkatli ve işine özen gösteren, sorumluluk sahibi, işbirliğine ve kişisel gelişime açık, ruhsal ve fiziksel rahatsızlığı olmayan kişiler olmaları gerekmektedir.
Dikey Geçiş Yapılabilecek Alanlar
“Yaşlı Hizmetleri Bakımı” önlisans programını başarı ile bitirenler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavında başarılı olmaları halinde Beslenme ve Diyetetik, Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Hemşirelik, Hemşirelik ve Sağlık Hizmetleri lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler.
Eğitim ve Uygulama Modeli
Sakarya Üniversitesi Meslek Yüksekokulları İşletmede Mesleki Eğitim Yönergesinin gereğince; Meslek Yüksekokullumuzda 3+ 1 Uygulaması kapsamında, eğitim öğretim dönemi içerisinde akademik takvime uygun olarak 3.veya 4. yarıyılda 14 hafta İş Yeri Uygulamasını ve İş Yeri Eğitimini uygulaması ve ayrıca 20 işgünü staj yapmak zorunluluğu vardır. İş yeri eğitimine işletmelerde devam edecek öğrencilerin kaza ve meslek hastalıklarına yönelik sigorta primleri SGK hükümlerine göre Sakarya Üniversitesi tarafından ödenmektedir. İş yeri eğitimi süresince öğrencilerin takip ve denetimi, sorumluöğretim elemanı ve işletmelerdeki işyeri eğitim sorumlusunca gerçekleştirilmektedir.
AKADEMİK PERSONEL
Dr. Öğr. Üyesi Seda GÖGER (Bölüm Başkanı)
Öğr. Gör. Dr. Gülbaşak DİKTAŞ YERLİ
Öğr. Gör. Adem TURAN
Öğr. Gör. Zeynep BOSTANCIOĞLU